Slaapproblemen

De laatste tijd zie ik veel op Twitter voorbij komen over autisme en slaapproblemen. Een onderwerp wat ik zelf heel erg boeiend vind.

Ik heb altijd vrij veel slaap nodig gehad. Als kind was ik een hele makkelijke slaper. Naarmate ik ouder werd, ging ook mijn slaap achteruit. Ik heb nu afwisselend perioden waarin ik heel goed kan slapen, maar ook perioden dat ik lang wakker lig, veel angsten heb en maar weinig slaap krijg. Nu las ik dat slaapproblemen vaker voorkomen bij autisme. Hoe komt dit?

Uit onderzoek is gebleken dat de aanmaak van melatonine verstoord is bij mensen met autisme. Melatonine is een stofje in het lichaam die ervoor zorgt dat men een dag- en nachtritme heeft. De melatonine wordt aangemaakt vanuit een ander stofje, namelijk serotonine, op het moment dat het donker wordt en zorgt ervoor dat het lichaam zich klaar maakt om te gaan slapen. Als er voldoende melatonine aanwezig is in het lichaam, zal je moe worden en in slaap kunnen vallen.

Het blijkt dat bij mensen met autisme dit systeem niet goed werkt. In sommige gevallen werd zelfs gevonden dat het systeem omgekeerd werkt. Hierbij was er overdag meer melatonine aanwezig dan in de nachten. Onderzoeken van een melatoninetekort lijken een logisch gevolg op andere onderzoeken die aantonen dat mensen met autisme een tekort aan serotonine hebben.

Wanneer het systeem niet goed werkt, zal men moeite hebben met in slaap te komen. Daarbij komen ook problemen met doorslapen veel voor. Niet alleen dat levert problemen op, ook de lichamelijke klachten die komen door te weinig slaap, zoals verhoogde kans op ontstekingen, maag- en darmklachten en hoofdpijn geven problemen.

Het is dus van belang dat eventuele slaapproblemen vroeg opgespoord zullen worden om daarmee verdere klachten te kunnen voorkomen. Maar wat kun je doen als je last hebt van slaapproblemen?

Wat kan helpen is bijvoorbeeld:
– Rust nemen voordat je gaat slapen. Dit houdt in dat je niet meer sport of achter een beeldscherm zit tot een uur voordat je gaat slapen.
– Geen zware maaltijden eten in de 5 uur voordat je gaat slapen.
– In diezelfde tijd geen alcohol, nicotine of cafeïne nuttigen.
– Doe ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan. Te denken valt aan yoga of mindfulness-oefeningen.
– Zorg voor een donkere, stille omgeving met genoeg ventilatie.
– Zorg dat je een consistent slaappatroon hebt. Dus iedere dag rond dezelfde tijd erin en ongeveer 8 uur later eruit.
– Voorkom slapen overdag. Een dutje tot 45 minuten is acceptabel, langer eigenlijk niet.

Ook zijn er momenteel onderzoeken gaande of het nemen van melatonine voor het slapen gaan kan helpen bij mensen met autisme. Dit zou is een goed aanknopingspunt voor eventuele behandeling van slaapproblemen bij mensen met autisme.

Comments

  • jayson on

    ontspan jezelf. Als je jong bent heb je minder aan je kop en je bewust zijn is nog niet zo groot. Als je ouder wordt groeit dat steeds en daar moet je goed mee kunnen omgaan. Ik heb zelf niks met advies van experts in bepaalde termen etc. Wat invloed op wat heeft en wat nodig is voor je lichaam. Keep your mind cool ! Zorg er gewoon voor dat je met jezelf op een lijn bent. Een ieder is anders, dus zoek je eigen weggetje. Zolang je maar de basis goed houdt want dat houdt je staande.

    • Lieke on

      Ontspannen is inderdaad een heel belangrijke om te kunnen slapen. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar manieren om me meer te kunnen ontspannen. De ene keer werkt het toch iets beter dan de andere keer.

Comments are closed.